Barilla®, 140 jaar geschiedenis en passie (1877-2017) : van ‘Good Food’ naar ‘Good for you, Good for the Planet’

dinsdag, 2 augustus, 2011 - 13:37

De erfenis van Barilla is gestoeld op sterke waarden en een sterke identiteit: Barilla is door en door Italiaans en heeft al 140 jaar een hart voor mensen.

Dat uit zich in een streven naar een hoge kwaliteit en een gevoel voor duurzaamheid. Vandaag betekent dat ‘Good for You and Good for the Planet’. Barilla’s 140 jaar durende succes is gebaseerd op een goed recept: mensen en kwaliteit zijn de drijvende kracht achter de dagelijkse activiteiten.

140 jaar goede producten

Mensen tevreden stellen met de beste kwaliteit is de voorbije 140 jaar de hoeksteen van het bedrijf geweest. Dit was mogelijk dankzij de inzet van de familie-Barilla, maar in de eerste plaats van duizenden mensen over de hele wereld, die deel uitmaken van een andere familie: de “Barilla-mensen”.

Barilla is al 140 jaar een familiebedrijf. Vandaag staat de vierde generatie aan het roer van de Barilla-groep. Zij bepaalt de visie over waar het bedrijf naartoe moet en welke rol merken en producten spelen in het leven van de mensen. Kwaliteit was van bij het begin de succesfactor van de kleine brood- en pastawinkel die Barilla in 1877 opstartte in het centrum van Parma (Noord-Italië). De sleutel van het DNA van het bedrijf illustreerde Pietro Barilla (derde generatie) toen hij tegen zijn zonen zei: “Geeft de mensen eten dat je aan je eigen kinderen zou geven”. Dit is vandaag nog steeds het motto van het bedrijf en een duidelijk kompas voor de dagelijkse werking. Met een even groot hart voor mensen hebben Guido, Luca en Paolo Barilla van “Good for you, Good for the Planet” de nieuwe slogan van het bedrijf gemaakt.

“Good for You, Good for the Planet”: het bedrijfsdoel van Barilla en een unieke manier van zakendoen.

Barilla gelooft rotsvast dat er voor het bedrijf een rol is weggelegd en dat het een verantwoordelijkheid heeft als voedingsmiddelenproducent om bij te dragen tot een beter leven en een betere planeet die verder gaat dan wat wordt verwacht. De voorbije jaren heeft Barilla zichzelf de middelen gegeven om dit doel te bereiken:

- met een wetenschappelijk actiekader waarvoor de dubbele piramide staat die fungeert als kompas voor alle bedrijfsactiviteiten van Barilla. De dubbele piramide is het resultaat van het vele werk van het Barilla Center for Nutrition and Food met de allerbeste experts in voedingsmiddelen, voedingsleer, landbouw, klimaat of sociologie ter wereld. Hij toont aan dat het voedsel dat we vaker moeten eten, dat met de laagste impact op de planeet is; 

 

- met concrete acties: de voorbije 5 jaar werden 219 producten opnieuw geformuleerd: minder vet, zout en suiker, meer vezels en een continue groei van het volkorenaanbod. Zelfs emblematische producten zoals pasta ontsnapten niet aan dit proces: in 2015 kocht Barilla 140.000 ton duurzame durumtarwe (+50% t.o.v. 2014) van 1300 rechtschapen landbouwbedrijven. Dit jaar zet Barilla over de hele wereld initiatieven op touw om de consument in alle transparantie inzicht te bieden in de productie van de pasta en sauzen.

 

Bij Barilla zien we de duurzame doelstellingen die de VN in september 2015 heeft vooropgesteld niet als louter inspiratie maar als mijlpalen voor de toekomst van de volgende generatie én ons leefmilieu. Niet alleen de politiek en de regeringen moeten dit cruciale probleem aanpakken: alle niveaus van de maatschappij moeten bijdragen tot de vooruitgang, bedrijven en individuen inbegrepen.

 

De Barilla-groep

Barilla werd 140 jaar geleden in Parma opgericht vanuit een winkel die brood en pasta maakte en behoort vandaag tot de top van de Italiaanse voedingsgroepen: marktleider voor pasta in de wereld, voor pastasauzen in continentaal Europa, voor bakkersproducten in Italië en de sector van het knäckebröd in Scandinavië. De Barilla-groep heeft 28 fabrieken (14 in Italië en 14 in het buitenland) en exporteert naar meer dan 100 landen. De fabrieken zetten elk jaar zo’n 1 700 000 ton voedingsproducten om die worden geconsumeerd aan tafels over de hele wereld onder de volgende merknamen: Barilla, Mulino Bianco, Harrys, Pavesi, Wasa, Filiz, Yemina e Vesta, Misko, Voiello, Academia Barilla.

Toen in 1877 de eerste winkel de deuren opende, concentreerde Pietro Barilla zich op het maken van goed eten (‘Good Food’). Vandaag is dit geëvolueerd naar een unieke manier van zakendoen voor de Barilla-groep: ‘Good for You, Good for the Planet’.

‘Good for You’ (Goed voor u) betekent voortdurend onze producten verbeteren, mensen motiveren om een gezonde levensstijl aan te nemen en de toegang tot voedsel en sociale inclusie bevorderen. ‘Good for the Planet’ (Goed voor de planeet) betekent het promoten van duurzame toeleveringsketens en het verminderen van de hoeveelheid CO2 die we uitstoten en water dat we tijdens de productie verbruiken.

 

Voor meer informatie: www.barillagroup.com