Belgen wereldkampioen in bonnen knippen
De voorbije jaren mag het aantal gebruikte bonnen dan wat in dalende lijn zitten, dat betekent niet dat we minder aandachtig zouden zijn voor mogelijkheden om onze huishoudelijke factuur te doen dalen. "De distributie zet steeds meer in op haar eigen getrouwheidssystemen", klinkt het bij HighCo Data. "Denk maar aan de Extra-kaart van Colruyt of de Plus-kaart van Delhaize. De distributie pusht de fabrikanten steeds meer om promotie-acties te organiseren die gelinkt zijn aan die systemen." Bovendien tekent zich een andere trend steeds sterker af: fabrikanten grijpen steeds meer naar fulfilment-acties om de consument aan zich te binden. Bij dergelijke acties moet die consument na aankoop een prestatie leveren om zijn voordeel te bekomen. Streepjescodes verzamelen en opsturen bijvoorbeeld, om een bepaald percentage van een product terugbetaald te krijgen. In 2011 verzamelde HighCo Data 2,6 miljoen adressen van gezinnen in het kader van dergelijke terugbetalings- of spaaracties.