Cointreau, een familiegeschiedenis

donderdag, 28 november, 2013 - 18:06

Angers zelf is een prachtig stadje in Noord-Frankrijk, gelegen in de Loire-vallei. Het monumentale kasteel van Angers domineert het zicht op de stad. Maar ook de distilleerderij en het museum van Cointreau vormen een belangrijke toeristische trekpleister. Het is daar dat we Alfred Cointreau ontmoeten. Erfgenaam, en 6de generatie aan het roer van het bedrijf. 

Het waren zijn bed-overgrootvaders Edouard-Jean en Adolphe Cointreau die in 1849 de eerste distilleerderij in Angers de distilleerderij opstartten. De familie Cointreau was al drie generaties lang gekend in de regio als gerenommeerde snoep- en taartmakers. Angers is een echte fruitstreek, en met het vele fruit voor handen, wilden de Cointreaus hun kans wagen met de productie van fruitlikeur. En met succes. In korte tijd produceren ze meer dan 50 verschillende fruitlikeuren. Het is tussen die fruitlikeuren dat Edouard, Edouard-Jeans zoon, opgroeit. Met de paplepel (niet letterlijk natuurlijk) ingegeven, wordt hij dan ook Master Distiller. Op één van zijn vele reizen ontdekt hij hoe goed appelsienen in de smaak vallen bij het publiek, toen nog een exotisch product voor de Noord-Fransen.

De uitvinding van triple sec

Na heel wat experimenteren ontdekte Edouard Cointreau het ideale recept voor de appelsienenlikeur, waarvoor de smaak volledig wordt gehaald uit de appelsienschillen. Wat misschien niet iedereen weet is dat er zowel bittere als zoete appelsienen(schillen) zijn. Na een lange zoektocht vond Edouard de perfecte balans tussen de twee. Erg belangrijk voor hem ook was dat de likeur niet te zoet zou worden. Daarom gebruikte hij geen cognac of brandy voor de likeur, zoals toen gedaan werd, maar zuivere alcohol. Met de combinatie van deze twee elementen en de drievoudig geconcentreerde appelsienaroma’s vond Edouard Cointreau de ‘Triple Sec’ uit, dat in de toekomst nog erg veel gekopieerd zou worden.

Edouard Cointreau blijkt niet enkel een knappe uitvinder te zijn, maar weet ook zijn product goed aan de man te brengen. De reclame-industrie staat nog in zijn kinderschoenen, maar Edouard heeft oog voor trends, en laat een aantal iconische posters maken, en is ook de eerste ooit om een reclamefilmpje in de bioscoop te brengen.

Cointreau wordt een icoon in de Parijse mode- en uitgaanswereld, en ligt aan de basis van enkele wereldberoemde cocktails.

De hele familiesaga wordt uitgebreid geïllustreerd in het Cointreau-museum, dat je ook zelf kan bezoeken. Het is gehuisvest in het hart van de productievestiging in Angers en laat je kennismaken met meer dan 160 jaar patrimonium.