De Biersommelier - De F van Familie

dinsdag, 13 september, 2011 - 17:12

Maar de reden dat we in dit landje zulke verscheidenheid aan bieren hebben kan je toch hoofdzakelijk schrijven op het konto van de familiale aandeelhouders. Waar in andere landen alles vrijwel geconsolideerd is en er nog enkele grote brouwerijgroepen overblijven, hebben wij nog meer dan honderd onafhankelijke brouwers die hun eigen ding doen. Natuurlijk zijn er verschillende pogingen geweest om zich te verenigen, en daardoor sterker te worden. De ene al beter geslaagd dan de andere. In de nationale Brouwersfederatie zitten de kleine brouwers wat geprangd, ABInbev betaalt de grootste bijdrage en deelt er bijgevolg ook de lakens uit. Naar de export toe verenigden 11 Vlaamse brouwers zich in de jaren tachtig in de "Flanders Gourmet Beer Marketing Board". Met steun van de Vlaamse regering ( Gaston Geens) trokken ze naar de V.S. Pogingen in New York en Los Angeles strandden uiteindelijk. Het geld was weg, maar het begin was gemaakt!

Tegen het einde van de jaren tachtig kreeg je in de V.S. de opkomst van de microbrewers, die natuurlijk alleen maar speciale bieren maakten, en in 1991 verscheen ' The Great Beers of Belgium", een referentiewerk van de grote bierauteur Michael Jackson ( + 2007). In dit boek, dat wereldwijd werd verspreid, werden de Belgische bieren bejubeld vanuit hun historische achtergrond en vooral...vanuit hun ongeëvenaarde smaakbeleving. Jackson werd lyrisch als hij onze bieren beschreef. Dit was het echte begin van onze exportdoorbraak. Het boek werd vijfentwintig jaar om de drie-vier jaar geüpdatet, zodat de inhoud accuraat bleef. Het heeft "Belgium's best kept secret" eindelijk bekend gemaakt. De resultaten bleven niet uit, twintig jaar geleden was onze export 10%, nu al 60%. In de VS probeert iedereen onze bieren na te maken.

Om de authenticiteit en herkomst van de bieren te waarborgen en te promoten richtten de familiale brouwers enkele jaren geleden een nieuwe vereniging in het leven: de Belgian Family Brewers. Hun logo prijkt op elke fles die van een lid-brouwer komt, maar het bier mag niet onder een ander label verkocht worden en de brouwerij moet minstens 50 jaar bestaan. Het is ook een soort afzetten tegen al die brouwfirma's, die bieren onder eigen label elders laten brouwen. –Authenticiteit is troef vandaag, met de sociale media wordt elk nepverhaal direct doorprikt. De consument gaat voor echte, authentieke producten. Het Belgian Family Brewers-label is een garantie hiervoor.

Zijn lid van de Belgian Family Brewers: Bavik, Bosteels, De Halve Maan, De Koninck, Dubuisson, Duvel Moortgat, Dupont, Het Anker, Roman, Silly, Sint-Bernardus, Van Eecke, Van Honsebrouck, Verhaeghe, Huyghe, Lefebvre.