Eieren en melk zijn meest verkochte bioproducten
Het prijsverschil met gangbare producten vormt de grootste drempel om meer bio te kopen, zo blijkt. Via een enquête op de website 'Bio Mijn Natuur' peilde BioForum Vlaanderen naar de motivaties en het koopgedrag van bioconsumenten. Bijna 2.300 regelmatige consumenten van bioproducten gaven hun mening. Onder hen vooral vrouwen (76%) die veelal hoger geschoold zijn. De meest gebruikte aankoopkanalen zijn biowinkels en supermarkten, terwijl 16,3 procent van de consumenten ook regelmatig op de boerderij koopt. Bijna 60 procent van de bioconsumenten koopt altijd biologische in plaats van gangbare eieren. Ook melk is een uitverkoren product waarbij 45 procent van de consumenten altijd kiest voor bio. Ook groenten (38,7% altijd biologisch en 43,4% vaak) en fruit (31,8% altijd en 43% vaak) doen het goed. Daarna volgen producten zoals thee, pasta, rijst, kaas, broodbeleg en fruitsap.