-geen-

Ontdek VTM GO

  • Met de beste Vlaamse programma's
  • Internationale series die je nergens anders ziet
  • Een aparte kids-wereld waar ze uuuren zoet zijn
  • Om te bingewatchen of live en uitgesteld te kijken
  • Helemaal gratis

VTM GO. Altijd een goeie reden om te kijken

Tijd voor pasta: gezond of niet?

maandag, 24 juli, 2017 - 13:42

Pasta is één van de meest populaire koolhydratenleveranciers van de westerse keuken. Denk maar aan een lekkere spaghetti bolognaise of een alla carbonara! Maar hoe voedzaam is pasta nu echt? En waarom eten topsporters steeds witte pasta voor ze moeten aantreden? Je ontdekt het hier.

 

1. Trage en snelle koolhydraten

Sommige mensen mijden witte pasta omdat het een dikmaker zou zijn. Terecht? Hiervoor maken we eerst het onderscheidt tussen snelle en trage koolhydraten. Snelle koolhydraten vind je voornamelijk terug in witte, geraffineerde suiker en zetmeel. Ook in witte deegwaren - zoals pasta en rijst - snoep, koekjes, brood en gebak zitten doorgaans heel wat snelle koolhydraten. Teveel van dit soort koolhydraten zorgt voor een onstabiele bloedsuikerspiegel. Hierdoor wordt de honger naar suiker alsmaar groter en grijp je steeds vaker zoete, ongezonde tussendoortjes.

Trage koolhydraten vind je voornamelijk terug in onbewerkte voeding, naast tal van gezonde voedingsstoffen en –vezels. Ze zorgen voor een goede spijsvertering, een gezonde darmflora én een vlotte stoelgang. Anders dan snelle koolhydraten worden ze door ons lichaam minder snel als vet opgeslagen. Trage koolhydraten vind je vooral terug in fruit, groenten en granen, noten, zaden, pitten én volkorenproducten, zoals bijvoorbeeld volkorenpasta.  

 

2. Volkorenpasta in een notendop

Pasta bestaat uit tarwe en water. Voor witte pasta wordt tarwebloem gebruikt, terwijl volkorenpasta grotendeels uit volkorenmeel bestaat. Een groot verschil! Meel is immers beduidend gezonder dan bloem omdat alle vezels en micronutriënten behouden blijven. Volkorenmeel is trouwens gemaakt van hele granen waardoor het gezonde, trage koolhydraten bevat.

 

 

3. Al dente

Ook de manier waarop je je pasta kookt, draagt bij tot hoe gezond je maaltijd zal zijn. Hoe zachter de pasta, hoe hoger de glycemische waarde. Kook je pasta dus al dente, dat is beter voor je bloedsuikerspiegel, insulineniveau en hongergevoel.

 

4. Sporters en hun pasta

Waarom sporters vaak voor een groot bord pasta opteren? Net voor het sporten is het belangrijk om de koolhydraat- en vochtvoorraad te maximaliseren. Witte pasta is dus een ideale bondgenoot. Hierdoor krijg je als sporter de nodige energie binnen en vermijd je futloosheid, zwakke prestaties of zelfs blessures.

 

 

5. De extra’s

Een bord pasta zo nu en dan hoef je dus zeker niet te mijden. Denk gewoon even na over het soort pasta dat je gebruikt, de kooktijd én de extra’s, want die kunnen ook een serieuze impact hebben op je maaltijd. Een calorierijke roomsaus is logischerwijs minder gezond dan een magere tomatensaus… Uiteraard vind je bij vtmkoken.be voldoende gezonde inspiratie om van je pasta een echt feestmaal te maken.

 

>> Bekijk hier onze heerlijke pastarecepten <<