tempeh

Eigenschappen

  • Dieet: 
    Veganistisch

Tempeh komt oorspronkelijk uit Indonesië. Tempeh is koek van sojabonen dat gemaakt wordt door gepelde sojabonen te weken, te koken en te fermenteren met een rhizopuscultuur gedurende een tweetal dagen. Door de werking van de rhizopusculttuur klitten de sojabonen samen tot een koek.

Omdat tempeh, in tegenstelling met tofu, gemaakt wordt van de hele sojaboon is ze rijk aan vezels. Tempeh is ook een rijke bron van nutriënten en fytochemicaliën zoals isoflavones, saponines, ijzer, mangaan, calcium, B-vitamines en ijzer. Bovendien bevat tempeh veel gezonde onverzadigde vetzuren en geen cholesterol. Door het fermentatieproces is de verteerbaarheid van de sojaboon ook enorm verbeterd.

Men kan tempeh vinden in de meeste gezondheidswinkels maar tegenwoordig ook steeds vaker in de supermarkt. Bij de productie van tempeh worden de sojabonen steeds aangezuurd om besmetting met ongewenste bacteriën te voorkomen.

Tempeh heeft een neutrale smaak en neemt gemakkelijk de smaak aan van de andere ingrediënten. De gemakkelijkste manier om tempeh klaar te maken is dunne schijfjes tempeh, al dan niet gemarineerd, te bakken of frituren in olie tot ze knapperig en goudbruin zijn.