Bier drinken is een groepsgebeuren
Voor minder wilde de marketing manager van Duvel Moortgat zijn Duvel Tripel Hop niet opnieuw brouwen. Na een geanimeerd gesprek tussen een groepje bierfanaten en de marketing manager riep deze laatste de liefhebbers op om 10.000 fans warm te maken voor het bier. Slaagden ze in hun opzet, dan brouwde de brouwerij opnieuw een Duvel Tripel Hop. Sociaal als bierdrinkers zijn, verspreidde de oproep zich als een lopend vuurtje. Meer dan 17.000 mensen schaarden zich achter het idee om opnieuw een limited edition te brouwen. Ook brouwerij Dubuisson brengt een limited edition op de markt. De Cuvée des Trolls 10 years. Reden? De tiende verjaardag van het bier. Ook hier doet de oudste brouwerij van Wallonië beroep op het sociale aspect van bier drinken. Met allerlei café-acties moet ook deze limited edition een succes worden. Het zijn geen alleenstaande gevallen, want uit de Bierbarometer van de Unie van Belgische Brouwers bleek onlangs dat speciaalbieren terrein winnen. Na pils scoren vooral trappist (14,8%), abdijbier (13,7%), streekbieren (10,5%) en sterk blond (9%). Maar ook op restaurant en recepties grijpen Belgen almaar vaker naar bier, ten koste van champagne en wijn.