Doet zoute geur ons zoutgebruik dalen?
Na de kunstmatige zoetstoffen is er nu ook een manier om onze zoutconsumptie te verlagen. Oplossing? We geven onze gerechten gewoon een zout geurtje. Met dit idee kwam levensmiddelenconcern Unilever op de proppen. Door de perceptie van het zoutgehalte op te voeren door middel van aroma's die we associëren met zoute producten, worden de hersenen eigenlijk voor de gek gehouden. Het aroma dat toegevoegd wordt is smaakloos, maar de hersenen 'denken' dat het eten zouter smaakt dan het eigenlijk doet. Voor deze methode werden proefpersonen gevraagd om het zoutgehalte te schatten van verschillende blokjes kaas, waaraan respectievelijk een aroma van sardientjes, zoute comtékaas en wortel was toegevoegd. Detail: de drie de monsters bevatten hetzelfde zoutgehalte. De kaasblokjes met sardinearoma werden over het algemeen als lekkerder en zouter ervaren dan die met het wortelaroma. Meer nog, de proefpersonen vonden de kaas met wortelaroma nog flauwer dan de oorspronkelijke variant.