"De Gin Fuzz" of waarom iedereen nu Gin-Tonic wil

vrijdag, 16 mei, 2014 - 09:25

Volgens de Europese wetgeving mag elke drank van tenminste 37,5% alcoholvolume gin worden genoemd op voorwaarde dat die is geproduceerd op basis van een neutrale alcohol uit landbouwproducten met een sterkte van minstens 96% en op voorwaarde dat die tijdens het productieproces wordt gearomatiseerd met natuurlijke of natuuridentieke aromaten zodat de smaak overwegend die van jeneverbes is.

Voor wie goedkoop gin wil produceren, is deze wetgeving een vrijgeleide om om het even welke alcohol, zoals wodka bijvoorbeeld, op smaak te brengen met jeneverbes en die als gin op de markt te brengen. Maar voor getalenteerde en gepassioneerde distilleerders is deze vage wet een godsgeschenk bij hun zoektocht naar unieke smaken en aroma's. Lokale en exotische kruiden en specerijen, in het ginjargon 'botanicals', worden dikwijls verschillende keren apart of in combinatie met elkaar gedistilleerd tot de uiteindelijke gin uit de distilleerkolf druppelt. Hierbij worden de botanicals ofwel voor de distillatie geweekt in de alcohol, of tijdens de distillatie in een mandje in de distilleerkolf gehangen zodat de alcoholdampen de aroma's kunnen opnemen. Op deze manier krijgt elke gin zijn unieke karakter. De hoeveelheid botanicals is echter geen garantie op kwaliteit.

 

Het is niet toevallig dat de recente gin-revival samenvalt met de even recente belangstelling voor alles wat met gastronomie te maken heeft. De oorsprong van het huidige succes van de gin tonic is immers terug te voeren tot een Spaans gastronomisch congres dat vanaf 2000 plaatsvindt in San Sebastián. Na elke congresdag kwamen toonaangevende chefs zoals Ferran Adrià en José Andrés samen in bar Dickens om zich te laten verrassen door barman Fernández die het jaar voordien de eerste Spaanse gin tonic wedstrijd had gewonnen. Fernández schonk vooral aandacht aan de aromatische kwaliteiten van een perfect geserveerde gin tonic en pakte uit met een gepaste garnituur en tonic voor elke gin. Naar het voorbeeld van Dickens werden overal in Spanje gespecialiseerde Gin Tónica bars geopend die het serveren van gin tonics in het ondertussen typische ballonglas of copa als kunst verheften. Vanuit Spanje veroverde de gin tonic andere landen in de wereld, hierin geholpen door de bruisende barscene die de laatste jaren overal opduikt.

De verkoop van gin zit ondertussen steil in de lift, en elke week wordt er wel ergens een nieuwe gin gelanceerd, ook in Vlaanderen. Veelal gaat het hierbij om 'Super Premium Small Batch' gins die ofwel zo exclusief zijn dat die moeilijk te verkrijgen zijn of die zo stevig geprijsd zijn dat ze enkel voor de echte liefhebber zijn bedoeld. Maar meer en meer supermarkten en drankenhandels springen op de kar en verkopen kwaliteitsvolle gins en tonics aan een breed publiek. Tijd dus om de bartender in jezelf wakker te maken en je gasten je eigen creaties te serveren, een klein beetje geholpen door onze suggesties.

I'm feeling supersonic / Give me gin and tonic [Oasis, Supersonic]

 

Zelf eens proberen?