Flessenjacht in de supermarkten: wat te kiezen?

dinsdag, 30 september, 2014 - 16:38
wijntips

Tip 1: de prijswaaier

Dit najaar trekken onze grootdistributeurs alle registers open qua prijszetting. Alhoewel het aanbod, over alle ketens heen, varieert van een kleine 4 euro tot net geen 100 euro per fles, ligt als we alle aanbiedingsfolders en websites overlopen, het zwaartepunt toch eerder in de prijsvork 6 tot 9 euro.

Tip 2: Koning Discount

Er circuleren echter diverse kortingsformules. De minimale discount op flessen uit het assortiment bedraagt dit najaar in dit circuit -10%, maar er zijn tientallen voorbeelden te vinden bij elke supermarkt van hogere kortingen, zelfs tot -35% à -45% op de normaal geafficheerde prijs. Deze korting wordt niet altijd rechtstreeks op individuele flessen toegepast, maar meestal op een aankoop van 3 tot 6 exemplaren van eenzelfde domein of merk. Een populaire formule blijft: 4 kopen, 2 gratis van eenzelfde soort. Ook de 5 kopen + 1 gratis aanpak blijft populair. Het basisprincipe luidt evenwel: hoe meer flessen u van eenzelfde wijntype of château koopt, hoe hoger de uiteindelijke korting. En zelfs dàt is geen constante, want sommige grootdistributeurs laten ook een zelf samengesteld pakket toe met diverse flessen en appellaties, waarop dan een collectieve korting wordt toegepast.

Tip 3: Het najaar blijft lang duren

Niet elk supermarktketen zet echter alles in op dit vroege najaarsfestival. Een aantal spelers blijven immers trouw aan hun tweewekelijkse of maandelijkse folders, waarin dan specifieke aanbieding verstopt zitten voor wijn, zelfs tot diep in december. Die aanbiedingen zijn in aantal beperkt, maar kunnen opnieuw makkelijk enkele euro’s per fles schelen.

Tip 4: Frans gekleurd

En wat met het soort flessen dat men vooral in de vitrine legt? Geen twijfel mogelijk: in vrijwel elk keten is de flessencollectie tijdens deze festivals sterk Frans gekleurd. En tegelijk vaak ook heel ‘klassiek’, met de meest gekende appellaties zoals Bordeaux Supérieur, Saint-Emilion, Bourgogne, Alsace of le Sud-Ouest. Zo biedt één van de grootste ketens een dikke folder online, waarin maar liefst 20 pagina’s gefocust blijven op Bordelaise appellaties. Een andere distributeur trekt bijna exclusief de kaart van Bordelaise kasteelwijnen, blijkbaar inspelend op onze lange keldertraditie met onze zuiderburen. En dat geldt zelfs tot in de bubbelsfeer: het is vooral Champagne of de reeks Crémants, dus opnieuw van Franse origine, die in de folders bruisen, naast een aantal cava’s.

Tip 5: De Andere Kant

Dit toch wel Franse monopolie in onze wijnhandel betekent evenmin niet dat al de andere regio’s en appellaties een pure figurantenrol spelen. Integendeel: we zien, jaar na jaar, het aanbod uit landen als Italië, Spanje, Chili, Argentinië,.. stijgen tijdens deze wijncampagnes. Toch blijft het Europese aanbod domineren. Maar ook binnen dit aanbod zien we gelukkig ook een paar nieuwe accenten, zoals een origineel aanbod ‘Belgische wijnbouwers in het buitenland’ of dit jaar bij één van de ketens ook een paar goedkope en interessante witte Sloveense wijnen. En let ook maar eens op de nieuwe biologische trend. In deze najaarsaanbiedingen wordt er nog sporadisch aandacht aan geschonken, maar we voorspellen u: straks zal het bio-aanbod serieus aandikken.