Ontkurkt - Vrouwen doen geen water in hun wijn

dinsdag, 13 september, 2011 - 17:11
wijntips

Tip 1: Vrouwen winnen terrein

Generatieslang was wijnmaken -of drinken een pure mannenzaak. Vooral langs de productiekant ging het vak (én de wingerd) meestal over van vader op zoon. Vrouwen werden zelfs buitengesloten uit veel officiële wijnorganismen. Zo duurde het tot 2000 vooraleer de Jurade de Saint-Emilion, de zeer prestigieuse organisatie van alle producenten uit deze appellatie, opnieuw een vrouw in haar rangen opnam. De eerste sinds… 1199. Tegenwoordig staan er echter hoogopgeleide vrouwen aan het hoofd van veel domeinen of runnen de vinificatie, en worden er zelfs internationale competities georganiseerd waar honderden flessen van uitsluitend vrouwelijke wijnmakers worden getoetst. Maar vooral als koper en drinker van wijn is de Sprong Voorwaarts héél duidelijk. Zo werd berekend dat méér dan de helft van alle Amerikaanse wijnconsumenten (53%) tegenwoordig vrouw is. Vermoedelijk zitten we in België dichtbij dit cijfer.  

Tip 2: Meer vrouwelijke superproevers?

Volgens een baanbrekend onderzoek van de University of California Davis beschikken vrouwen bovendien over een extra troefkaart om met wijn om te gaan: objectief bezit de gemiddelde vrouw immers meer smaakpapillen dan de doorsnee-man. Verhoudingsgewijze schuilen er dus meer (potentiële) supertasters onder de vrouwelijke bevolking, dan bij hun mannelijke evenknieën. Alhoewel we deze stelling toch met een korreltje zout moeten nemen. Het is niet omdat iemand lange benen en spieren heeft, dat hij of zij automatisch over 2 meter springt. Daar zijn oefening en techniek voor nodig.  

Tip 3:  het cliché van de wijnvoorkeur doorprikt  

Misschien wel het hardnekkigste vooroordeel luidt: vrouwen houden van totaal ander wijntypes dan mannen. Vrouwen zouden alleen maar geïnteresseerd zijn in bubbels, rosé, zoet en lichtvoetige Chardonnay, terwijl ‘de mannen’ steevast de krachtiger types rode wijnen verkiezen. Een reeks enquêtes die ik afnam bij honderden vrouwen toonde echter aan dat de moderne vrouwelijke wijnamateur nagenoeg dezelfde hitparade hanteert als de meeste mannen. Weliswaar stonden Champagne/schuimwijn ongenaakbaar bovenaan (77%), maar deze categorie werd op de voet gevolgd door stevige rode of witte wijn (64%). Dus: flessen met tannines, structuur, fruitpower en/of eiklagering, geen pluimgewichten. Pas dan werden lichte rode wijn, lichte witte wijn, rosé en zoete wijn aangestipt. Rosé haalde nog amper de helft van de voorkeurstemmen van bubbels of stevige wijntypes. Een lijstje kortom dat, op de onvoorwaardelijke belletjesliefde na, identiek loopt met dan van de mannelijke drinkers.

Tip 4: Wie beslist over de fles?

Uit dezelfde poll bleek tevens dat vrouwelijke wijnfans inderdaad steeds vaker het heft in handen nemen als het om de wijnaankopen voor thuis gaat. Maar liefst 6 op de 10 van de ondervraagden verzorgde persoonlijk de meeste flessenaankopen in de thuissfeer en nog eens 2 op de 10 besliste samen met haar partner. Een héél ander beeld dan sommige marketeers ons nog altijd willen laten geloven en die hun campagnepijlen alleen op ‘mannen’ blijven richten. Het plaatje verandert wel als het om de wijnkeuze op restaurant gaat: daar blijft ‘mijnheer’ nog vaak koning (50%), tegen 40% waar ook de vrouw beslist.

Tip 5:  Waar hebben vrouwen een hekel aan?

Wat ervaren vrouwen als de grootste drempel om een bepaalde wijn in de winkel of supermarkt te kopen? Eén ding is duidelijk: wanneer vrouwen wijn komen kopen, ergeren ze zich blauw aan opdringerige verkopers die hen met een overdosis ‘kennis’ willen overbluffen: 8 op de 10 vrouwen stapt dan bijna direct buiten, zonder fles. En gelijk hebben ze.