Wat brengt 2014 op wijngebied (deel 1)
Trend 1: wijn wordt (een beetje) duurder
Helaas, de kans is reëel dat we voor onze fles wijn meer zullen moeten neertellen de komende maanden. Niet sensationeel veel, maar elke prijsverhoging smaakt toch zuur. De redenen?
Ten eerste werd er wereldwijd vorig jaar in totaliteit minder wijn geproduceerd dan de oogsten voordien. In veel landen en streken bleken de weergoden namelijk heel grillig – zowel in klassieke appellaties als Bordeaux, Bourgogne of Beaujolais als in bepaalde delen van Chili bijvorobeeld – en zorgden zware onweders en hagelbuien ervoor dat het oogstvolume serieus kromp, soms zelfs met 20 tot 50%. Tegelijk stijgt wereldwijd de vraag, ook naar bulkwijnen en het goedkopere prijssegment. Van echte schaarste in bepaalde wijntypes of druivensoorten is voorlopig niet echt sprake, maar de spanning tussen vraag en aanbod is de voorbije maanden verhoogd. En dat voorspelt weinig goeds voro onze portemonnee.
Ten tweede zorgen veel Europese overheden, ook de Belgische, voor een extra kost. Zo werden in eigen land vorig jaar de accijnzen op wijn tot tweemaal toe verhoogd, samen goed voor 20% verhoging van deze taks. Het risico is reëel dat alcohol in het algemeen, en wijn in het bijzonder, de komende maanden opnieuw zo’n taksverhoging aan zijn fles krijgt.
Trend 2: Web wordt een volwassen wijnbron
De voorbije jaren leek het eerder ‘van moetes’ of bleef het vaak nog beperkt tot de pioniers, maar afgaand op de geluiden die ik opvang uit onze wijnhandel, wordt 2014 zeker een jaar waar het www onmisbaar is voor deze sector. We gaan ons steeds vaker virtueel informeren en zelfs virtueel wijn kopen. Niet dat in 2014 geen wijnsalons, opendeurdagen of degustaties meer worden georganiseerd – dàt plezier zal men de Vlaming nooit kunnen afpakken, of het is revolutie… - maar onze wijnhandel zal het internet niet meer zoals voordien kunnen negeren. Sociale media zoals Facebook en Twitter worden proportioneel nog door te weinig wijnhandelaars ingeschakeld, maar hun aantal groeit. Evenals het aantal informele proefclubs en communities die zich rond het thema wijn groeperen. Idem wat het aantal websites betreft die ook een efficiënte webshopfunctie aanbieden, dus de bezoeker koopkans geven.
In dezelfde context zien we ook steeds meer apps opduiken, waarvan wijn & gastronomie de rode draad vormen. En die dus op eerder welke mobiele drager (smartphone, tablet,..) of PC/laptop kunnen worden geconsulteerd. Denk maar aan onze eigen VTMkoken-app. Specifiek op wijngebied wordt er trouwens ook gepionierd met apps die én wijninformatie geven, en/of – direct of indirect – de mogelijkheid tot aankoop bieden, zoals iWish of Vivino.
Veel wijnfans moeten evenwel nog wennen aan deze gloednieuwe kanalen, maar in 2014 zullen deze zeker prominenter wegen op de markt. Want wereldwijd staat deze trend richting mobiel internet en mobiel kopen al verder, dus we ontsnappen er niet aan. Ook al duurt het in België misschien nog een jaartje langer. Hoe dan ook, wijnimporteurs die hun websteks verwaarlozen, apps en internetshops afdoen als ‘speeltjes’ of onvoldoende investeren in hun internetimago, zullen zeker door de jongere generatie consumenten als ‘oubollig’ en oninteressant worden beschouwd.
Trend 3 : de doorbraak van Prosecco
We voorspellen het al een tijdje, maar in 2014 lijkt de trend zich toch door te zetten: Prosecco is ook stilaan door de Vlaming aanvaard als bubbel, waar het eerst jarenlang een puur Waals/Brusselse aangelegenheid was.
Uiteraard blijven champagne en cava voorlopig belangrijker, maar waar de eerste mousserende wijncategorie vaak in een hogere prijsklasse zweeft en de Spaanse bubbel stilaan wat van zijn pluimen verliest – vooral door het overaanbod van banale spotgoedkope cuvées en de soms overdreven prijzen-per-glas in de horeca – voorspel ik dat Prosecco in 2014 gevoelig aan populariteit zal winnen. En vaker als alternatief voor de fluit cava zal worden gepresenteerd, want veel mensen beginnen zich wat cava-moe te voelen. Ook al ligt de gemiddelde aankoopprijs van een fles Prosecco hoger (8 à 15 euro) dan van de gemiddelde fles cava.
Prosecco profiteert echter van de enkele jaren geleden geïntroduceerde, strengere wijnwetgeving voor deze herkomstbenaming, die komaf maakte met een aantal misbruiken en geografisch gesjoemel. De tijd van in Duitsland of Oostenrijk geproduceerde nep-prosecco’s ligt dus duidelijk achter ons.
En daar zullen we in 2014 vaker op klinken.