quinoa

Eigenschappen

  • Dieet: 
    Glutenvrij

Quinoa is een graansoort afkomstig uit Midden - en Zuid-Amerika. Het heeft de vorm van sesamzaadjes en wordt gekweekt in het hooggebergte van Bolivië, Peru, Ecuador, Colombia, Chili en Argentinië. Het wordt wel eens 'de moeder der granen' genoemd omwille van haar uitzonderlijk hoge voedingswaarde.

Quinoa heeft een hoog eiwitgehalte, waarvan de aanwezige eiwitten van uitstekende kwaliteit zijn. Ze zijn een ideale samenstelling van aminozuren omdat het maar liefst 8 essentiële aminozuren bevat die het menselijk lichaam niet zelf kan aanmaken . Geen enkele graansoort kan de quinoa hierin evenaren. Het is ook een goede bron van magnesium, ijzer en kalium. Voor mensen die een glutenvrij dieet moeten volgen is quinoa een lekkere afwisseling want quinoa is glutenvrij.

Quinoa wordt beschouwd als een graan, maar behoort eigenlijk tot dezelfde familie als spinazie, rode biet en snijbiet. De kleine zaadkorrels lijken op een kruising van gierst en sesamzaad en hebben een nootachtige smaak. Het heeft een korte kooktijd (gemiddeld 15 minuten) en je kunt het eten in de plaats van couscous of rijst. Was de quinoa altijd eerst grondig in een vergiet voor gebruik. De quinoa kan makkelijk bewaard worden op een koele, droge en donkere plaats.

Je kan quinoa lekker op smaak brengen met fijngesnipperde look en ui, een nootje boter, peper en zout. Heb je het graag een tikkeltje anders? Dan vormen een grote variatie aan smaakmakers een goede match met quinoa: geraspte citroenschil, gember, chilipeper, sesamzaadjes, kardemon, verse munt, koriander of peterselie. Quinoa past bij vrijwel alle groenten en kan ook in desserts verwerkt worden. Je vindt quinoa in natuurvoedingszaken en in de meeste grote supermarkten in de rayon van de rijst. 

Recepten